Historie:
 
Michael Kirkeby er indenfor rallykredse efterhånden kendt over hele Danmark, for hans fabelagtige håndtering af den store flotte Opel Manta. For dem der har set ham i aktion på en rallyprøve er der ingen tvivl om, at han har et køretalent der rækker langt ud over en normal billists evner bag et rat.
 
Michaels store talent har efterhånden også givet udslag i en helt imponerende sejrsrække, som begynder helt tilbage fra starten i 1994.  Han har bl.a.  vundet det Jysk/Fynske mesterskab i klubrally 9 gange og har vundet 2 sølvmedaljer i samme mesterskab – det på trods af et par år, hvor der kun blev kørt udvalgte løb (familie).
I 2002 og 2004 blev der kørt Rally 2, hvor sæson 2002 sluttede med Guld i Jysk/Fynsk mesterskab og i 2004 sluttede sæsonen med en bronzemedalje i Jysk/Fynsk mesterskab og en flot sølvmedalje ved DASU (DM) Finalen i Rally 2. I klubrally sporten hvor Michael især er landskendt er det også lykkedes, at hente lidt metal i det uofficielle DM - kaldet DASU Finalen. I 2005 kom der guld på bordet i klasse 7 – det gjorde der igen i 2007 endda på hjemmebane i Ringkøbingområdet og det blev til guld igen i 2008 på udebane i Helsinge på nordsjælland.
I 2009 kom det til historisk tæt kamp om DASU guldet i Esbjerg – 2 stk. Opel Manta i mål i helt samme tid ! Tiden fra prøve 1 blev så desværre afgørende, hvor Kirkeby manglede kun 2 sek., så det endte med en trods alt flot sølvpokal til Kirkeby teamet. Publikum fik vist en stor rallyoplevelse denne dag .....
 
Hvorfor Opel Manta
I tidens løb har Michael kørt både klubrally (manøvreprøver), Rally 2 (specialprøver/minirally) og lidt DM rally. Men det er især i klubrally, at Michael har fundet hans force. Dels passer både Manta’ens opsætning og Michaels kørestil perfekt til de lidt kortere prøvestrækninger, og så er der jo også noget med Michael og håndbremsevendinger – det hele passer jo bare perfekt hver gang på trods af den store bil !!. 
 
Michael er efterhånden blevet så glad for Manta’en, at han nu i 20 år har styret den rundt på de danske rallyprøver – og det endda med stor succes. Så pt. er der slet ikke plan om udskiftning af bilen – der samles i stedet lidt reservedele ind hist og her. Manta’en er jo efterhånden også blevet en klassiker som vækker opsigt på rallyprøverne. Især når den bliver kørt i helt perfekt stil af Michael Kirkeby. Tilbage i DK er der vel kun 3-4 rigtige rally-manta’er, så forståeligt at dem der ejer sådan en bil værner lidt om bilen og dele.
 
Rallystarten for Kirkeby
Michael Kirkeby startede sin aktive rallykarriere tilbage i 1994 med Per Kristensen som 2. kører i en ældre Toyota Corolla KE 20, 1300 ccm. Allerede i det første løb lykkedes det for nye team at køre en 2. plads hjem i klassen. Men det skulle blive bedre endnu, da Michael og Per i debutåret til sidst stod med en sølvmedalje i JFM i debutantklassen indenfor manøvreprøver.
I 1995 rykkede de en tand op i klasserne til 0-1300 ccm, og trods hård modstand endte de igen med sølvmedaljer i JFM, så nu var stilen for alvor lagt til noget stort.
 
Midtvejs i sæson 1995 var det allerede besluttet at der skulle ske lidt mere, så der blev indkøbt en Opel Manta I200 og der blev arbejdet med en total renovering af den nye bil samtidig med, at der stadig blev kørt ræs i den gamle Corolla.
 
Den nye flotte Opel Manta blev klar til sæsonstart i 1996, men det gik dog ikke helt efter bogen, da det gav buler allerede i det første løb. Sæson 1996 endte dog på bedste vis selv om der var problemer undervejs - Michael/Per vandt det jysk/fynsk mesterskab i manøvreprøver.
 
Et par afsløringer :-)
Michaels første 2. kører fortæller gerne om det første løb i Manta’en i 1996, selvom det var en lidt uheldig dag. Per Kristensen udtaler ”Det første løb husker jeg kun for godt, da alt gik galt. Håndbremsen duede ikke, den skred på forhjulene, og Michael havde ikke kræfter nok til at styre den nye tunge bil. Det endte desværre med, at vi på et tidspunkt kørte sidelæns ind i betonklods. Så var den dag ødelagt og meget af den nyrenoverede bil også”.
Per kan også fortælle om et løb i specialprøver, hvor Kirkeby satte en rekord som vist aldrig er blevet slået ”Specielt husker jeg en gang vi kørte i omegnen af Århus, hvor vi kørte af vejen med næsten topfart, og ind i en masse juletræer. Der blev fældet 100 meter juletræer på få sekunder og den rekord tror jeg holder endnu. Til alt held kunne vi fortsætte i løbet, næsten uden skader, men den lokale avis fik en rigtig god historie” udtaler Per Kristensen.
 
Michael og Per fortsatte deres glimrende samarbejde indtil 1999, hvor der blev sluttet af med at vinde guld i jysk/fynsk mesterskab i specialprøver. Per valgte dog herefter at bruge mere tid på familien.
 
Fra 2001 var Søren Damgaard ny mand i højresædet i Manta’en. Det nye samarbejde startede perfekt med en guldmedalje i JFM i manøvreprøver allerede det første år. De næste 5 år blev der kørt både Specialprøver/Rally 2 og klubrally og det resulterede de fleste år med flotte guldmedaljer i Jysk/Fynsk mesterskab. Før sæsonstarten 2007 valgte Søren dog, at trække sig ud af teamet af tidsmæssige årsager.
 
Ny 2. kører til 2007 sæsonen
Da Michael 14 dage før årets første minirally i Struer i 2007 manglede en 2. kører til åbnerbil lånte han Lars Alverljung fra BA Racing Team, som på ubestemt tid var ude med en skadet rallybil, hvor en længerevarende genopbygning var påkrævet.
Lars udtaler ”- En uge før vi skulle køre åbnervogn ved minirally spurgte Michael om jeg var klar til 1. afd. af Jysk/Fynsk mesterskab i klubrally dagen efter minirally, kunne han bruge mig var jeg klar – jeg havde jo stadig ikke kørt en meter i manta’en inden da – men vidste at det nok gik lidt hurtigere end det jeg var vandt til ”.  Det endte med en perfekt rallyweekend – trods stor nervøsitet fra 2. køreren. Gode tider og test af rigtige rallynoter ved minirally og topfart på grus :-) 160-170 km/t sidelæns på grus er lidt specielt kunne den nye 2. kører konstatere. Efter minirally lørdag var det afsted tidligt søndag til klubrally i Randers. 2. kører og chauffør var vist allerede på bølgelængde. Perfekt løb endte med en 1. plads i klassen og en 1. plads generelt i JFM. Lidt for sjov blev der efterfølgende kørt lidt flere JFM løb, som også endte med stor succes. Det blev hurtigt klart at begge i bilen havde samme lyst til at vinde, så der skulle ydes maksimalt fra begge sider af bilen ved hvert løb. Pludselig lå man lunt på en førsteplads i klassen, og ved sæsonslutningen var der kørt 3 x guld ind – DM, Jysk/fynsk og Speed nord. Perfekt sæson !
 
Lars – den udlånte 2. kører fik nu lidt at tænke på mht. rallyfremtiden, samarbejdet mellem ham og Michael Kirkeby var jo forløbet helt super… Efter en helt fornuftig snak blandt de implicerede parter, fortsætter Lars som 2. kører ved M. Kirkeby i sæson 2008. BA Racing Team får den første 2. kører på plads igen, da Steen Axelsen igen har fundet tid til rallysporten.

Samarbejde: 
At samarbejdet mellem Michael og Lars inde i bilen ikke er helt ved siden af, bevidner resultater fra 2008, 2009, 2010 og 2011 nok om. Jysk/Fynsk mesterskab klubrally 2008, DM Guld 2008, Jysk/Fynsk mesterskab klubrally 2009, DM Sølv 2009, Speed Nord Guld 2009, Jysk/Fynsk mesterskab klubrally i 2010 og DM Sølv 2010. Og 2011 er vel den nok bedste sæson nogensinde, startende med generel sejr i det prestigefyldte "Mads Kjærs Mindeløb", efterfulgt af Guld i Jysk/Fynsk mesterskab i klubrally, DM Guld i klubrally og Speed Nord Sølv i klubrally.
 
Hvad rallysæsonen 2012 bringer må vi se :-) Men mon ikke Manta'en dukker op et eller andet sted....
 
Kirkeby Motorsport
 
 
Klik her for at få dit eget GoMINIsite